Mazowieckie Biuro Geodezji i Urządzeń Rolnych w Ostrołęce do realizacji zadań geodezyjnych oraz zadań w rolnictwie wykorzystuje bezzałogowe statki powietrzne (BSP).
Obecnie Biuro posiada 4 sztuki bezzałogowych statków powietrznych, w tym:
a) płatowiec FlyTech Bridie Geo korzystający z usług GPS sieci SmartNet,
b) wirnikowiec INTEL Falkon 8+ korzystający z usług GPS sieci TPI NETpro,
c) wirnikowiec Phantom 3 ADVANCED,
d) wirnikowiec Oktokopter DJI S1000.
Stosowne licencje do użytkowania bezzałogowych statków powietrznych posiada 10 pracowników Biura.
Płatowiec wykorzystywany jest głównie do zadań powierzchniowych (np. do opracowanie ortofotomapy), natomiast tzw. wirnikowce, sprawdzają się przy pomiarach liniowych i dokumentacji fotograficznej.
Bezzałogowe statki powietrzne od kilku lat są szeroko wykorzystywane w różnego rodzaju zadaniach pomiarowych. W trakcie jednej misji trwającej kilka-kilkanaście minut dron wykonuje zdjęcia, które po odpowiedniej obróbce pozwalają na stworzenie dokładnej ortofotomapy, Numerycznych Modeli Terenu, Numerycznych Modeli Pokrycia Terenu, chmury punktów i wielu innych opracowań.
W czasie jednej misji zostaje pozyskany materiał nawet dla obszaru 4 ha w przypadku dronów wielowirnikowych oraz do 1000 ha w przypadku dronów w układzie płatowca (co odpowiada przeciętnej powierzchni obrębu ewidencyjnego). Drony są szczególnie użyteczne w terenie trudnym, górzystym, trudno dostępnym, podmokłym.
Ponadto do każdego z dronów można zamontować wiele różnych kamer, aparatów i innych specjalnych sensorów, w zależności od wykonywanych zadań.
Wykorzystanie bezzałogowych statków powietrznych pozwala maksymalnie zoptymalizować koszty i czas pracy. Opracowanie z drona sprawdza się też jako czytelny, łatwy w interpretacji podkład do okazania projektu operatu oraz w trakcie rozstrzygania sporów i zastrzeżeń właścicieli nieruchomości. Istotna, szczególnie w przypadku zadań MBGiUR w Ostrołęce jest również możliwość weryfikacji danych archiwalnych otrzymanych z właściwego Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej, przygotowanie i organizacja prac terenowych, pomiar budowli i szczegółów terenowych (położenia budynków i budowli towarzyszących, rowów melioracyjnych i cieków wodnych, zmian w użytkach gruntowych, porównania faktycznego stanu władania z przebiegiem granic).
Wykorzystanie bezzałogowych statków powietrznych pozwala maksymalnie zoptymalizować koszty i czas pracy.
Możliwość wcześniejszego zaprogramowana przelotu.
Opracowanie z drona sprawdza się też jako czytelny łatwy w interpretacji podkład do okazania projektu operatu oraz w trakcie rozstrzygania sporów i zastrzeżeń właścicieli nieruchomości.
Możliwość weryfikacji danych otrzymanych z właściwego Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej.
Przygotowanie i organizacja prac terenowych.
Pomiar budowli i szczegółów terenowych (położenia budynków i budowli towarzyszących, rowów melioracyjnych i cieków wodnych, zmian w użytkach gruntowych, porównania faktycznego stanu władania z przebiegiem granic).
Inwentaryzacja użytków gruntowych
Pomiar i skanowanie terenów trudno dostępnych dla pojazdów naziemnych.
Drony są w stanie zapewnić wykonanie zdjęć niezależnie od warunków pogodowych. W przypadku problemów z lotem istnieje wiele modeli reagowania sprzętu, które mają zapewnić bezpieczne lądowanie.
Poza oczywistym wykorzystaniem bezzałogowych statków powietrznych do prac związanych z opracowaniem ortofotomapy, planów urządzeniowo-rolnych gmin oraz przy wykonaniu prac scaleniowo-wymiennych, urządzenia mogą znaleźć zastosowanie m.in. przy:
pomiarach i monitorowaniu obiektów mostowych, w tym wykonywaniu dokumentacji fotograficznej;
wyznaczeniu punktów referencyjnych na drogach wojewódzkich;
inwentaryzacji przystanków autobusowych i kolejowych;
pomiarach strat ciepła budynków (z wykorzystaniem kamery termowizyjnej).